Insomnia

20140602-195132-71492886.jpg

Det är så hemskt att inte kunna sova gott. Man kan inte ta vettiga och rationella beslut i fråga om konsumtion eller i sina relationer. Är man för trött för att tänka efter blir det inget bra. Detta supervalår kan jag känna oro för det politiska läget, eller andra små eller stora saker som man tänker på istället för att sova. Det vettiga är väl att försöka skilja på vad man kan påverka och det man inte kan göra något åt. Acceptera saker som man inte kan göra något åt, prioritera bland sakerna man kan påverka och göra sitt bästa där. Men det är svårt.

20140602-195022-71422275.jpg

Den här tiden på året är ofta tuff för mig. Det brukar vara så mycket som ska hinnas med och så mycket man VILL göra, när våren börjar gå mot sommar. Med alla avslutningar och jobb så här års, är det svårt att varva ner på kvällen och få hejd på alla tankar som surrar i huvudet.

20140602-201841-73121564.jpg

Jag vill gärna bli bättre på att planera min tid, så att jag inte sitter uppe fullt lika sent och jobbar om kvällarna. Jag försöker komma ihåg att varva ner med en kopp örtte strax innan läggdags. Vet inte om kvällsro-teet på bilden nedan hjälper så värst mycket, men jag gillar själva ritualen att ge mig själv den testunden. Det var också bra när jag fick ett stort knippe pepparmynta från en kompis lantställe. Jag tog några blad pepparmynta i varmt vatten på kvällen.

20140602-195003-71403664.jpgAtt räkna får har aldrig funkat för mig. Jag brukar däremot ha lätt för att somna på flygplan, undrar varför? En metod jag använde mig av förut var att jag brukade tänka på vad jag skulle ha för kläder på mig imorgon. Det var väl lite lätt uppmuntrande (jag gillar fina kläder), men samtidigt ganska vardagligt och lite långtråkigt. Den metoden fungerar dock inte särskilt bra längre. Nu lyckas jag ibland somna genom att helt och fullt koncentrera mig på mina andetag. Ingenting annat än hur andetagen känns tänker jag på. Tankarna glider ofta iväg, men då återför jag dem till andningen bara, ända tills jag somnar.

Regelbunden träning är också ett krav för att jag ska kunna sova. Ge mig gärna era bästa sömntips, för det behöver jag verkligen.

1 person gillar det här

3 reaktioner på ”Insomnia

  1. Anna, du kommer väl ihåg våra mysiga testunder på kvällarna i Vattholma. Att verkligen koncentrera sig på andningen tycker jag fungerar bra på mig. Hoppas du får flera användbara sömntips, kram och lycka till!

    1. Jag minns en mysig känsla från våra testunder i köket i Vattholma, men jag minns inte så många detaljer. Jag fick dock just en minnesbild av stengodsmuggarna med svarta och mörkblåa(?) ränder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.